IKT - Informations- och kommunikationsteknik

Följande inlägg kommer beröra IKT lektioner för 25 och 27 september samt 9 Oktober
 
IKT, eller Informations- och kommunikationsteknik som det egentligen heter, är en del av skolan idag. Tyvärr används den inte alltid till sitt maximala bruk. IKT är en mycket bra tillgång att tillämpa i skolan, men tyvärr så används det oftast som ett element där man visar eleverna någon film eller talar om det väldigt ytligt.
 
Under våra tre lektioner med Tobias så fick vå både genomgångar i de olika sätt att använda sig utav IKT i både undervisning och i fritidshemmet. Vi gick igenom olika program som kan användas, exempelvis photoshop. Vi talade även om hur media kan användas för att förvränga saker och ting, och med detta hur viktigt det är att belysa detta för eleverna när man jobbar med IKT. Vi jobbade också med hur man gör en film och elementen kring hur man får en film att vara intressant, handling och hur man jobbar med filmredigering. Detta var otroligt roligt och jag kommer absolut att jobba med filmskapande i undervisningen, både som bildlärare och på fritidshemmet.
 
Under lektionen med photoshop jobbade jag i ett program som heter PIXLR. Det är ett smidigt program där man kan redigera bilder på en lite högre nivå än bara grundläggande dock är den inte direkt svår att använda! I detta programmet gjorde jag både min bild som jag har här på bloggen men jag gjorde även en annan bild som ni kan se här nedan. Det är en ganska löjlig bild som är mer av ett inside joke, men principen lärde jag mig oavsett.
 
 
 
 
 
Under lektionen med hur media kan förvränga saker så fick vi i uppgift att ta ett foto där budskapet inte är det man först tror att det är. Låt oss ta min bild som exempel:
Min bild är av min nära vän där hon står på skolans glasbro och tittar ner, bilden är tagen i en submisiv vinkel (snett ovanifrån, detta ger personen i fråga en väldigt submisiv position, ser väldigt försvarslös ut), där hon då som sagt tittar ner samtidigt som hon har handen på glaset. Meningen här vad att vid första anblick ser det ut som om att hon är i en väldigt mörk plats sinnesmässigt, att hon kanske har tankar på att avsluta livet genom att hoppa. Men egentligen så ser hon bara någon hon känner och längtar efter där nere på marken. 
 
 
 
Detta var meningen lite med lektionen, att media inte alltid menar det som de verkar mena. Ibland finns det antingen ett enklare budskap eller ett mycket mer komplext budskap. Detta är viktigt att få fram i undervisningen, att allting behöver inte alltid vara som det verkar, eller att allting inte behöver ha en självklart mening. Speciellt i bildundervisningen då man jobbar med bildanalys och ska meddela ett budskap. 
 
En annan uppgift under kursens gång var att man tillsammans i studiegruppen skulle göra en film. Detta var inte nytt för mig då jag jobbat mycket med filmredigering förut, det var givet mycket roligt att jobba med det tillsammans i studiegruppen. Att komma på iden, hur vi skulle utföra scenerna på bästa sett och sedan hur vi skule få ett så bra resultat så möjligt. Att jobba med filmskapande och filmredigerande är något jag absolut kommer tillämpa i mitt yrke. Under vår inspelning så använde vi oss utav manuskort där vi lärde oss allting på en gång och inte scen för scen, men om man skulle jobba med detta i fritidshemmet så hade jag gjort så istället. Att eleverna får lära sig en hel scen utantill för att sedan kunna spela in den, genom detta så lär sig eleverna både om skådespeleri och filmredigering då det blir mer klippande när man filmar scen för scen. För att komma tillbaka till vår film så använde vi oss av en iPhone så jag blev lite missnöjd med ljudet, för att få till ett bra ljus använde vi oss utan stora lampor på stativ som vi kunde flytta runt, dessa lånade vi av Tobias. Slutresultatet var vi alla väldigt nöjda med och det verkade även Tobias vara! Länken till filmen hittar du HÄR
 











Kom ihÂg mig?
H‰r skriver du lite information om dig kanske, vad din blogg handlar om och nÂgot om dig? Skriv vad du vill eller skriv ingenting alls. Kram HannaVic.se


HannaVic logotype