Betyg och bedömning
Idag hade vi lektion om betyg och bedömning med Marianne, för oss i fritidshem var det första gången vi talade om betyg då vi inte jobbar med det i fritidshem. Tack vare detta var det en mycket intressant lektion och flertal nya infallsvinklar på betyg och bedömning förekom. Bland annat hur svårt det egentligen är att betygsätta en uppgift, det är så många element som ska vara med i beräkning. Lektionen började med att vi fick sätta oss i studiegrupperna och fick elevuppgifter som vi tillsammans i gruppen skulle sätta betyg på. Detta visade sig vara mycket krångligare än vad vi trott, vi satte betyg enbart efter vad vi tyckte om bilden och utförandet. När vi alla hade sagt vår mening öppet i klassrummet så visade det sig att Marianne hade "planerat" att det var så vi skulle göra, och detta var för att bevisa en poäng; det går inte sätta betyg utan att veta vad det är för kriterie uppgiften berör. Detta ville Marianne belysa enormt, att ibland kan det verka enklare och roligare att bara ta en "rolig" uppgift och sedan bara genomföra den. Dock så kommer man sedan sitta där med en massa elevabeten men inget som går att bedöma.
Detta var en mycket viktig lektion att ha, då detta faktiskt berör elevernas betyg som i längden kommer vara avgörande inför vilka gymnasieprogram de kan ha tillgång till. Jag anser absolut att högskolan borde prioritera fler lektioner för oss där vi får beröra ämnet mer så att eleverna kan räkna med lärare som faktiskt vet vad de sysslar med.